onsdag 2 december 2009

Lilla gumman. . .

I går var jag till doktorn med dotter 1 pga hennes ryggvärk. Hon har givit mig tillstånd att berätta om besöket här.

Vi hade webbokat besöket. Snabbt, enkelt och bra!
Läkaren undersökte hennes rygg och ställde frågor som hon fick svara på. Det togs även urin och blodprov på henne. Proven visade på vita blodkroppar i urinet och eftersom hon har smärtor i ryggen ville han skicka proverna på analys. Kan vara fel på njurfunktionen. Jag fick en telefontid till i dag.

Dotter 1 och jag åkte hem, fikade och for sedan i väg för vaccination av influensan, så nu är även hon vaccinerad. -Skönt! Vi åkte vidare till Marieberg och kikade runt innan jag skjutsade henne till Centralstationen och jag for sedan till mitt jobb.

Läkaren ringde upp mig på utlovad tid.
Han berättade att av två blodresultat så var det ena inte så bra. Blev naturligtvis snurrig i huvudet och försökte samla tankarn...

Tror det var mätningen av s-kreatinin som var förhöjt. Normalt ska värdet vara under 5 och min dotter hade ett värd på 59.9... Han fortsatte:
-Troligtvis beror det på en njurskada då njuren inte filtrerar riktigt som den ska. Vi behövde inte vara oroliga för njursvikt då det värdet (?) skulle vara över 100 och hon hade 61. Det finns behandling mot skadan och det kan läkas eftersom, vad det nu är, upptäcktes i tid. Vet inte vilket värde han pratade om och jag har försökt googlat, men där ute i cybervärlden hittar man allt och inget. Han hade haft kontakt med barnkliniken och faxat en remiss dit. Han hade även "lämnat över" henne dit.

Det ringde en överläkare till mig bara en timme senare. Hon ville att vi skulle komma nu på fredag redan för fortsatt utredning...

-Vad betyder allt det här? Njurskada! Vad innebär det? Trots att jag är undersköterska får jag inte bitarna på plats. Vad innebär detta? Jag oroar mig säkert i onödan men allt blir ju så stort när det gäller sina egna. Många frågor, tankar osv. Tur ändå att vi får komma på fredag

Orolig nu! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trevligt med en kommentar. Jag kikar så gärna tillbaka... Tack och välkommen åter