fredag 4 december 2009

Ingen diagnos. . .

Dotter 1 och jag var in till barnkliniken på Usö i dag för utredning av hennes urin -och blodvärden som togs i tisdags då vi sökte vård för hennes ryggsmärta. Min dotter har givit mig tillstånd att berätta om besöket här!

Läkaren var kvinnlig och mycket noga med att förklara om de undersökningar hon utförde. Det kändes tryggt!

Först gjorde hon en anames av dottern (S) och det blev massor av frågor att svara på, både för henne och mig. Sblev vägt, mätt och fick ta blodtryck. Hon bad sedan S ta av sig alla kläder, utom bh o trosor, vilket fick S att bli mkt nervös då hon även har problem med sin hud. Hon tycker inte om att visa sina "fula" ben då hon har exem. Läkaren undersökte noga rygg, nacke, höfter, bäcken och ben. S såg lite sned i ryggen så Dr.n mätte den med ett slags vattenpass. Ryggen var inte sned bara svullen. Troligtvis har S överansträngt sig på sin praktikplats där hon utför tunga lyft och det har i sin tur orsakat henne denna värk. Läkaren ska skicka remiss till sjukgymnast!

Nu till provresultaten
Läkaren förklarade att ryggvärken inte har samband med provsvaren, utan det är en del för sig. Vi sökte vård för ryggen och i och med detta fick vi slumpmässigt veta att S har förhöjda värden av kreatinin i blodet och proteinen i urinet, varför vi fick träffa jourläkaren i dag. S fick ta nya prover, 5 rör blod och ytterligare ett urinprov trots att vi hade ett med oss då vi kom. Vi fick inget svar på orsaken av anledningen till de värden hon har. Det kan vara, vilket är mkt troligt, en njurrskada och hur det kommer sig vet vi fortfarande inte...Så det blir en helg av funderingar och oro. Hon talade även om att S kommer att göra ett ultraljud av njurarna och det inom 2 veckor. Hoppas tiden går fort!

På måndag ska vi ha telefonkontakt och förhoppningsvis är några av proven analyserade. Vi får även då veta fortsatt utredning av min dotters problem

Jag ska jobba hela helgen så tankarna kanske inte stör mig allt för mycket.

Trevlig helg på er alla. Vi ses på måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trevligt med en kommentar. Jag kikar så gärna tillbaka... Tack och välkommen åter