söndag 24 juli 2011

Vecka 29. . .

Efter tre och en halv veckas semester var det nu dags att återgå till verkligheten, om man säger så...

Jag jobbar som undersköterska i närliggande kommun och mitt första pass var på måndagseftermiddagen. Jag har även ansvar för att TES-planeringen fungerar och är den enda i gruppen som för närvarande har en utbildning i detta.

Kan lite kort säga att jag fick ett förtroendeuppdrag av min arbetsgivare att byta grupp till denna då gruppen haft problem med bla planeringen där vårdtagare blev glömda. Felfördelad arbetstyngd och saknad kunskap. Övertid och uteblivna raster. Och till följd av detta blev det slitningar bland personalen. Organisationen har brustit... Arbetsmiljöverket var inblandat. Sex stycken ordinarie personal har slutat. Nya har börjat. Jag skulle i mitt uppdrag se till att planeringen kom i gång. Jag skulle försöka skapa struktur i gruppen med bla nya rutiner och fördela ansvaret i gruppen. Jag hade givetvis min arbetsgivare vid min sida och tillsammans så har vi nått en bra bit på väg.

Kom till jobbet lagom till 14-tiden. KAOS! Stressade vikarier möter mig. Planeringen för kvällen var inte färdig! Dvs att jobben/besöken hos vårdtagarna inte var utlagda på rätt personal och tid. Jaha! Bara och sätta sig med den då. Vi får inte glömma att jag varit borta i nästan fyra veckor och saknade en massa information om vad som hänt under den tiden. Kan också nämna att jag var/är den ENDA ordinarie personal och undersköterska!!! Alla var/är vårdbiträden och saknar viss delegering. Bristande planering uppifrån då ca hälften av personalen bör vara tillsammans under semesterperioden. NÅJA!

Trots att jag hade några besök under kvällen hann jag planera från måndagskvällen till torsdag förmiddag. Förutom att jag läst DocIt gick jag igenom och svarade på mail. Hade avsatt lite tid i planeringen för mig själv då jag skulle sitta med TES under onsdagen. . Planera bör man göra vid alla lediga tillfällen! Så jag var NÖJD med kvällens insatts.

TISDAG!
Två personal var sjuka. Omplanering! Övertid!

ONSDAG!
En personal sjuk! Två sjukanmälde sig till kvällen! Omplanering! Övertid!

TORSDAG!
Passbyte pga personlabrist! Jag måste dessutom gå på ett akut läkarmöte med en av mina vårdtagare och dess anhörig. Sjuksköterskan blev inkallad på hennes lediga dag! En personal saknas till kvällen! Omplanering! Övertid!

FREDAG!
Ingen sjuk! Planeringen ej klar för eftermiddagen pga veckans personalbrist! Larmkomplikation som gör att en personal blir "fast" hos en vårdtagare. Vi blir mao en kort lagom vid lunchutdelning och besök! Jag MÅSTE sitta med planeringen. Göra klart kvällen, helgen och måndagen. Ytterligare larm som gör att vi får dela upp jobben bäst vi kan!!! En massa ändringar blir nödvändiga pga det plötsliga 24-timmars vak och personal som ska sitta där. Lämnar ifrån mig jobbet då jag känner att NU får det vara nog! Chefen tar över planeringen och jag åker hem 150 minuter efter mitt arbetspass har slutat!

I morgon är det ny vecka och nya tag! SKA bli spännande -INTE- att se hur morgondagens planering ser ut. Är ganska trött på denna stress som gör att man inte vet från dag till dag vad som händer. Framför allt att personalen ofta blir sjuk och ingen vikarie blir tillsatt. Jag har än en gång sagt till min chef att hon måste se till att jag får en planerar-kollega. Alla grupper har minst två utbildade! Måste ju för tusan kunna gå på semester och komma tillbaka till en fungerande verksamhet!!!

Vecka 29. Min svärmor kom till oss under tisdag förmiddag! På torsdag eftermiddag tog jag med henne till det köpcentra vi har i närheten. Slutade 14 i fredags och var hemma 17. Trött och med ett irreterat humör gick jag och la mig!!! En stund! I lördags tog vi oss ut på ett litet äventyr och det blir mitt nästa inlägg. Nu ska jag strax möta John Blund...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trevligt med en kommentar. Jag kikar så gärna tillbaka... Tack och välkommen åter