torsdag 24 mars 2011

Envis som attan. . .

. . . är min förkylning! ... och bortglömd blev jag...

Jag jobbade i måndags, efter en veckas frånvaro, men kände mig inte så kry fram mot eftermiddagen. När jag kom hem tog jag därför tempern och det visade sig att jag fått febern tillbaka.

Doktorn nästa! Skamset sjukskrev mig igen. Fick en tid till läkaren och var där en kvart innan min tid, 14.30. När klockan blivit 15.10 gick jag fram och frågade om de möjligtvis hade missat mig då jag hade en tid 14.30...

Jovisst hade de missat mig!?! Jag fick genast komma in och läkare bad om ursäkt flera gånger. Snabbsänkan togs. Streptokocker likaså. Negativa svar! Jag har övre luftvägsinfektion med hosta, feber och värk i lederna. Och trött! Ingen antibiotika behövdes. -Skönt!

Däremot var mitt blodtryck 160/100, trots behandling! Eftersom jag vid två tidigare tillfällen haft 150/95 ansåg läkaren att jag måste få ytterligare en tablett som komplement till den jag redan har .Inte kul! Men detta förklarar min huvudvärk och oro i kroppen!

normalt tryck är ca: 130/80


 Blodtrycket är det tryck som blodet åstadkommer på blodkärlsväggarna. När hjärtat slår pumpar hjärtats vänster kammare ut blodet till hela kroppen. Detta är det högsta trycket, också kallat det systoliska trycket. Mellan hjärtslagen fås det lägsta trycket och det heter med ett annat ord diastoliskt blodtryck. När man anger en människas blodtryck brukar man ange båda blodtrycken, till exempel 130/80 som utläses 130 över 80. Det högre värdet är då det systoliska blodtrycket och det lägre värdet är det diastoliska. För högt blodtryck är inte bra och bör behandlas med läkemedel och/eller kostrådgivning. Högt blodtryck anses vara 140/90 i vila. 

I skrivande stund är febern nere på 37.1 men jag har sjukskrivit mig veckan ut! Bäst att ta igen sig helt och vila ordentligt så jag förhoppningsvis inte behöver vara sjuk på bra länge! Trött på alla sjukskrivningar!

Ha de bäst //C

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trevligt med en kommentar. Jag kikar så gärna tillbaka... Tack och välkommen åter