fredag 1 januari 2010

Dagarna före. . .

Vi har haft en lugn och rolig helg.

Vi köpte julgran den 4:e advent och klädde den samma dag. Ville även ha en gran i gillestugan då vi flyttat ner tv:n dit. Jag och sonen hämtade in plastgranen från garaget och klädde även den. Så fint det blev. ÄLSKAR julen och dess färger. 

Dagen före julafton var jag ledig så då tog vi fram pepparkaksdegen. Maken och sonen bakade en raket av en mycket tjock deg. Jag stansade hjärtan och några få stjärnor. Detta blev mitt mest lyckade pepparkaksbak någonsin trots att jag använt samma recept i alla år. Kanske för att degen fick ligga i kylskåpet längre än vanligt? Några av hjärtanen blev julgransdekorationer i röda sidenband.

Gick ut med raketen och varm choklad till pojkarna som eldade i nyinköpt vedkorg. Jag drack kaffe och njöt en stund av underbart decemberväder innan jag gick in för att baka nötkakor och tillaga jansons frestelse och potatisgratäng.

Maken gör julskinkan klar och jag slår in de sista av julklapparna. I bakgrunden spelas såklart julmusik och nere i källaren är Lotta Engberg på tv:n. Innan vi lägger oss tar vi ett varsit glas vin och en skinkmacka. SNART är det jul.


 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trevligt med en kommentar. Jag kikar så gärna tillbaka... Tack och välkommen åter