lördag 23 januari 2010

Barn på nytt. . .

Har under mina promenader blivit så förvånad över bristen på snögrottor.

-Byggs de inte längre?!

När jag var liten då byggde vi alltid och då menar jag just det, alltid, snögrottor då tillfälle gavs. Har två äldre bröder och jag minns speciellt en vinter då de byggde en stor grotta med flera rum. I barns ögon var den stor. De hade satt in små ljus i rummen också så det var riktigt hemtrevligt. En annan grotta som låg mig varmt om hjärtat var den min far byggde. Inte så stor kanske men den var mysig. Minns att jag "förvarade" glass i väggen, fniss, som jag sedan satt och åt därinne... knasigt, men kul!

I dag blev jag barn på nytt och byggde barnen en snögrotta. Ja ja, den var egentligen till mig men det håller vi tyst om tycker jag -LER!

Plogbilen har gjort oss en GIGANTISK snöhög alldeles utanför vår tomt. Det var inte lätt att gräva i den utan det var som att hugga is men med mycket möda blev det tillslut en liten grotta.  Dotter 2 byggde en snötunnel som de sedan kröp igenom. Två timmar var vi ute och mörkret kom sakta smygande. Se på oss




Bilden där sonen står på högen och där dottern tittar fram från sin tunnel är den bild som återger högens storlek bäst och ändå är det en bit ner till marken. Tunneln blev lång. Jag vågade inte krypa genom den då jag tycker trånga instängda rum är lite otäcka. FEGIS, jag vet!

 Väl inne tände vi brasan och drack te

Räkmackor till Robinson och så var den här dagen nästan slut


2 kommentarer:

  1. hej. mamma! gud vad härligt det ser ut. din blogg är jätte fin. puss jag älskar dig /dotter1

    SvaraRadera
  2. Hej hopp! Vad härligt det ser ut. Grannen har en grotta och vi kör med snöfästning.
    Barnen har super kul i dessa.
    Det du beskriver om när du var liten gav mig en härlig nostalgi kick. Vi byggde oxå tunnlar när jag var liten, och grottor med tända ljus. Att ha läst och sett dina bilder tror jag att det kan vara risk för grottbygge på egen gård, hi hi hi...
    Kramisar

    SvaraRadera

Trevligt med en kommentar. Jag kikar så gärna tillbaka... Tack och välkommen åter